«Ξεκάθαρη παραβίαση νομοθετικού πλαισίου απέναντι στους
Νοσηλευτές το υπ’ αριθ. Γ4β/οικ. 62123/02-12-2024 έγγραφο του Υφυπουργού
Υγείας»
Η ΠΑ.ΣΥ.Ν.Ο. – Ε.Σ.Υ. απέστειλε έγγραφη καταγγελία προς το
Υπουργείο Υγείας απαιτώντας την άμεση ανάκληση του υπ’ αριθ. Γ4β/οικ.
62123/02-12-2024 εγγράφου του Υφυπουργού Υγείας, το οποίο αδικαιολόγητα και με
πρόδηλη παράβαση του νομοθετικού πλαισίου αλλά και του Συντάγματος, χωρίς να
μεσολαβήσει σχετική νομοθετική τροποποίηση, αντιμετωπίζει τους νεοδιοριζόμενους
Νοσηλευτές του Ε.Σ.Υ. ως αναλώσιμα υλικά και τους καθιστά δέσμιους ενός
συστήματος που ενώ προσελήφθησαν για να το ενδυναμώσουν, θα τους εξαναγκάσει να
το εγκαταλείψουν!
Αναλυτικά η καταγγελία:
Αξιότιμοι,
Όπως γνωρίζετε, με αφορμή ερωτήματα που υποβάλλονταν χωρίς
δικαιολογητική βάση, καθώς η υπ΄ αριθ. Α2β/Γ.Π. 40032 εγκύκλιος του Υπουργείου
Υγείας που εξεδόθη στις 8/7/2016 τα επέλυε ήδη, εξεδόθη το υπ΄αριθ. Γ4β/οικ. 62123/02-12-2024 έγγραφο του
Υφυπουργού Υγείας, το οποίο αδικαιολόγητα και με πρόδηλη παράβαση του
νομοθετικού πλαισίου αλλά και του Συντάγματος, χωρίς να μεσολαβήσει σχετική
νομοθετική τροποποίηση, αντιμετωπίζει τους νεοδιοριζόμενους Νοσηλευτές του
Ε.Σ.Υ. ως αναλώσιμα υλικά και τους καθιστά δέσμιους ενός συστήματος που ενώ
προσελήφθησαν για να το ενδυναμώσουν, θα εξαναγκαστούν να το εγκαταλείψουν!
Ειδικότερα, δια του υπ΄αριθ. Γ4Β/οικ. 62123/02-12-2024
εγγράφου του Υφυπουργού Υγείας ορίζεται ότι: «…αναφορικά με την απόσπαση λόγω
συνυπηρέτησης με ένστολο, το νοσηλευτικό προσωπικό εξακολουθεί να υπάγεται στη
γενική διάταξη του Υπαλληλικού Κώδικα (παρ.8 άρθρο 68 του ν.3528/2007), σύμφωνα
με την οποία απαγορεύεται απόσπαση υπαλλήλου, με γενικές ή ειδικές διατάξεις
πριν παρέλθει διετία από τον διορισμό του.».
Η εν λόγω «απαγόρευση» επεκτείνεται, χωρίς καμία στηριζόμενη
στο Νόμο βάση και «στις μετακινήσεις της παρ.6 του άρθρου 50 του ν.4368/2016
(και του άρθρου 24 του ν.3599/2007)», οι οποίες πραγματοποιούνται δίχως
προβλήματα με δοκίμους υπαλλήλους σε όλες τις Υγειονομικές Περιφέρειες της
χώρας εδώ και οκτώ έτη.
Η όψιμη μετά από πολλά έτη συμμόρφωσης με τη νομιμότητα-
απόρριψη αιτημάτων Νοσηλευτών για την απόσπασή τους λόγω συνυπηρέτησης με ένστολο
σύζυγό, αλλά και την απόρριψη αιτήσεων μετακίνησης (ακόμα και αμοιβαίων) με την
αιτιολογία της απαγόρευσης των μεταβολών αυτών κατά τη διάρκεια της
δοκιμότητας, έχει ως συνέπεια τη διάλυση των οικογενειών τους και τη βλάβη των
δικαιωμάτων τους, με εξάντληση κάθε έννοιας αυστηρότητας μόνο στο νοσηλευτικό
προσωπικό.
Υπενθυμίζουμε ότι διαχρονικά το νοσηλευτικό προσωπικό, με
γνώμονα τις ανάγκες στελέχωσης, εξαιρείται από το διαδικασίες πλήρωσης θέσεων
με προκήρυξη μετατάξεων (άρθρο 71 του Ν. 3918/2011), από το Ενιαίο Σύστημα
Κινητικότητας και από όλες τις σχετικές διαδικασίες και αντιμετωπίζεται με
εξαιρετική αυστηρότητα, αναφορικά με την υποχρέωση υπηρέτησης στη θέση
διορισμού για μία πενταετία (ή και επταετία), με ελάχιστες εξαιρέσεις- όπως η
απόσπαση λόγω συνυπηρέτησης με ένστολο ή σε παραμεθόριο και οι τρίμηνες
μετακινήσεις.
Προφανής σκοπός του Νομοθέτη με την «απαγόρευση
απομάκρυνσης» από τις θέσεις του νοσηλευτικού προσωπικού για μια πενταετία από
το διορισμό του, ήταν να τεθεί φραγμός στις μετατάξεις νοσηλευτών σε άλλους
κλάδους και να παύσει η έντονη κινητικότητα αυτών των υπαλλήλων με γνώμονα και
στόχο την αντιμετώπιση του οξύτατου προβλήματος της ελλείψεως νοσηλευτικού
προσωπικού, προβλήματος χρονίου και γνωστού.
Στην ελληνική ευνομούμενη έννομη τάξη όμως, είναι αδιανόητο
να θεωρηθεί σκοπός του Νομοθέτη η άκριτη και αβάσιμη αποστέρηση θεμελιωδών
δικαιωμάτων των Νοσηλευτών, η οποία όχι μόνο δεν οδηγεί σε επίλυση του βασικού
προβλήματος, αλλά αντίθετα προκαλεί δεκάδες περεταίρω, εισάγοντας ανεπίτρεπτες
συνταγματικά εξαιρέσεις κατά μιας κατηγορίας υπαλλήλων, όπως συμβαίνει εν
προκειμένω με το ανωτέρω έγγραφο του Υφυπουργού Υγείας.
Οι τρίμηνες μετακινήσεις και δη οι αμοιβαίες, αποτελούν
καθημερινότητα σε όλες τις ΔΥΠΕ πανελληνίως και για αρκετούς δόκιμους
νοσηλευτές, καθώς η μετακίνηση δεν εμπίπτει καν στην απαγόρευση της ειδικής
διάταξης του άρθρου 50 του Νόμου 4368/2016 που κάνει λόγο στην παράγραφο 7 μόνο
για μετατάξεις/μεταθέσεις και αποσπάσεις
προ πενταετίας ή διετίας από το διορισμό και δεν αναφέρει τις μετακινήσεις.
Η παράγραφος 7 του ιδίου άρθρου προβλέπει: «6. Οι
μετακινήσεις του προσωπικού, πλην των Ιατρών του Ε.Σ.Υ. των Φ.Π.Υ.Υ., που
βρίσκονται στην ίδια Δ.Υ.Πε., γίνονται με αποφάσεις του Διοικητή της Υ.Πε.. Οι
μετακινήσεις του προσωπικού, πλην των Ιατρών του Ε.Σ.Υ. των Φ.Π.Υ.Υ. μιας
Δ.Υ.Πε. σε Φ.Π.Υ.Υ. άλλης Δ.Υ.Πε., γίνονται με κοινή απόφαση των Διοικητών των
αντίστοιχων Υ.Πε., χωρίς γνώμη των αρμόδιων Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Το χρονικό
όριο των μετακινήσεων ορίζεται σε τρεις (3) μήνες με δυνατότητα παράτασης τριών
(3) επιπλέον μηνών, εντός του ιδίου ημερολογιακού έτους, μετά από αίτηση του
υπαλλήλου.
Η διάταξη κάνει λόγο για «προσωπικό» και δεν απαιτεί
μονιμότητα των μετακινούμενων υπαλλήλων, ώστε να δικαιολογείται η ανωτέρω
απαγόρευση μετακίνησης δοκίμων. Αναφορικά με την απόσπαση για συνυπηρέτηση με
ένστολο, αυτή ανέκαθεν προβλεπόταν στο Νόμο ότι πραγματοποιείται κατά
παρέκκλιση, λόγω της αδίρρητης ανάγκης προστασίας των οικογενειών των ενστόλων,
δεδομένων των πολλών μεταθέσεων αυτών.
Προσέτι δε, οι επίμαχες διατάξεις του άρθρου 21 του Νόμου
2946/2001 όπως τροποποιήθηκαν πρόσφατα και ισχύουν, είναι αφενός ειδικές,
αφετέρου εκτελεστικές της συνταγματικής επιταγής περί της ανάγκης προστασίας
του θεσμού του γάμου και της οικογένειας. Ως εκ της φύσεώς τους αυτής
υπερισχύουν των γενικών διατάξεων του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα. Προκειμένου να
εξυπηρετηθεί ο σκοπός του Νόμου- που τελεί σε πλήρη εναρμόνιση με τη
συνταγματική επιταγή της προστασίας της οικογένειας και του θεσμού του γάμου
του άρθρου 21 παρ. 1 του Συντάγματος- πρέπει επομένως να γίνει δεκτή η
δυνατότητα απόσπασης ακόμα και δόκιμου δημοσίου υπαλλήλου, η οποία είναι
απόλυτα σύμφωνη με το σκοπό του Νόμου.
Η εγκύκλιος Α2β/Γ.Π. 40032 του Υπουργείου Υγείας που εξεδόθη
στις 08/07/2016 προβλέπει σαφώς και ρητώς την δυνατότητα απόσπασης λόγω
συνυπηρέτησης με ένστολό ή σε παραμεθόριο και κατά τη δόκιμη περίοδο, με
γνώμονα την προστασία της οικογένειας. Η εγκύκλιος αυτή, που φέρει υπογραφή
ΥΠΟΥΡΓΟΥ, αναρμοδίως, μη νόμιμα και αδικαιολόγητα ανακαλείται μόνο ως το σημείο
5 αυτής, χωρίς ουδεμία νομοθετική μεταβολή (πλην της πρόσφατης προσθήκης νέων
κατηγοριών συζύγων με τους οποίους προβλέπεται συνυπηρέτηση).
Είναι γεγονός ότι ο περιορισμός του δικαιώματος προστασίας
της οικογένειας δια της μη στηριζόμενης στο Νόμο απαγόρευσης της απόσπασης λόγω
συνυπηρέτησης δεν είναι αναγκαίος για την προστασία λόγων δημοσίου συμφέροντος,
καθώς οι Νοσηλευτές μετακινούνται ή αποσπώνται σε άλλο φορέα παροχής υπηρεσιών
υγείας που επίσης έχει μεγάλες ανάγκες επαρκούς στελέχωσης.
Το δε επιχείρημα περί «του ελέγχου της επάρκειας του δοκίμου
υπαλλήλου για την άσκηση των καθηκόντων της συγκεκριμένης θέσης», δεν ευσταθεί,
δεδομένης της υπηρέτησης του μετακινούμενου ή αποσπασθέντος υπαλλήλου σε
ακριβώς όμοια θέση με όμοια καθήκοντα η οποία σαφώς και επιτρέπει την
αξιολόγηση της επάρκειας του υπαλλήλου, ενώ καταδεικνύει την άκρα
καταχρηστικότητα της επιβολής του περιορισμού αυτού στο δικαίωμα προστασίας της
οικογένειας.
Πολλώ δε μάλλον δεν έχει καμία νόμιμη βάση η αυθαίρετη
απαγόρευση των τρίμηνων μετακινήσεων, η οποία αποτελούσε λύση για την ένωση των
οικογενειών των Νοσηλευτών έστω και πρόσκαιρα, αλλά και μέσον κάλυψης των
υπηρεσιακών αναγκών όλων των φορέων
παροχής υπηρεσιών υγείας πανελληνίως.
Η κατάφωρη παραβίαση συνταγματικά και από διεθνείς συμβάσεις
κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των Νοσηλευτών και η εξάντληση κάθε αυστηρότητας μόνο
στο νοσηλευτικό προσωπικό δεν αποτελεί λύση, αλλά εξουθένωση και απαξίωση ενός
ολόκληρου κλάδου επιστημόνων, αλλά και καταδίκη δεκάδων οικογενειών σε καθεστώς
ομηρίας, με την παραίτηση σε αρκετές περιπτώσεις να αποτελεί τη μόνη διέξοδο.
Ως η Πανελληνία Συνδικαλιστική Ομοσπονδία Νοσηλευτών του
Ε.Σ.Υ. καταγγέλλουμε την χρόνια παραβίαση των δικαιωμάτων των Νοσηλευτών, με
αυθαίρετες και καταχρηστικές πρακτικές που οδηγούν στη διάλυση των οικογενειών
τους και στην εγκατάλειψη του Ε.Σ.Υ. και σας καλεί όπως αρμοδίως άμεσα προβείτε
σε ανάκληση του υπ΄αριθ. Γ4Β/οικ. 62123/02-12-2024 εγγράφου του Υφυπουργού
Υγείας, με σεβασμό στην προσωπικότητα, την προσφορά και τα δικαιώματα των
Νοσηλευτών, βάζοντας ένα τέλος στην άνιση και άδικη μεταχείριση συγκεκριμένης
κατηγορίας πολιτών έναντι του Νόμου αλλά και στη συνεχή καταπάτηση των
δικαιωμάτων τους.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο