ΕΠΙΤΟΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ:
«ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΤΩΝ, ΤΩΝ ΝΕΩΝ, ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ»
Ευχαριστούμε κύριε Πρόεδρε, για τη δυνατότητα που μας δίνετε ώστε να καταθέσουμε τις απόψεις μας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Θεωρούμε ως θετικό το γεγονός ότι μετά από δώδεκα χρόνια, αυξάνεται ο μισθός των Δημοσίων Υπαλλήλων, κάτι το οποίο αποτελεί ένα βήμα προς την κανονικότητα, διότι η μη ύπαρξη αυξήσεων όλο αυτό το διάστημα ήταν η απόλυτη στρεβλότητα.
Οι αυξήσεις οι οποίες προτείνονται όμως, δεν έχουν καμιά σχέση με τις προσδοκίες και τις πραγματικές ανάγκες των Δημόσιων Υπάλληλων. Τα προβλεπόμενα 70 ευρώ αύξηση, δηλαδή λιγότερο από 45 ευρώ καθαρά, δεν θεωρούμε ότι λύνουν κανένα πρόβλημα και ούτε φυσικά είναι η προσδοκώμενη αύξηση, η οποία διαμορφωνόταν από τις εξαγγελίες τις κυβέρνησης.
Με βασικό πρόβλημα την υπογεννητικότητα στην Ελλάδα τα 20 ευρώ για το 1ο παιδί, δηλαδή 15 ευρώ καθαρά, ή τα 50 ευρώ για το 2ο παιδί (37 ευρώ καθαρά) δεν λύνουν κανένα πρόβλημα και δεν δίνουν καμιά προοπτική για αύξηση της οικογενείας. Είναι ποσά κάτω από οποιαδήποτε λογική αντίληψη μπορεί να υπάρχει όσον αφορά τόσο το θέμα της βοήθειας της οικογενείας, όσο και του ζητήματος της υπογεννητικότητας.
Τα επιδόματα για τις θέσεις ευθύνης δίνονται χωρίς να έχουν υπάρξει προηγουμένως κρίσεις στο σύνολο του Δημοσίου, αλλά και καθολικά ειδικότερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να υπάρχει και αντικειμενική κατανομή. Η δε αύξηση της χιλιομετρικής αποζημίωσης από 0,15 ευρώ στα 0,20 ευρώ είναι θετική, μόνο που τα 0,20 ευρώ δεν καλύπτουν σε καμία περίπτωση το πραγματικό κόστος της μετακίνησης ανά χιλιόμετρο.
Η αύξηση των χιλίων ευρώ στο αφορολόγητο δεν αλλάζει το γεγονός ότι το βασικό αφορολόγητο στον Δημόσιο Υπάλληλο είναι τα 8.668 ευρώ, χωρίς βέβαια να υπάρχει δυνατότητα ούτε απόκρυψης οποιουδήποτε ποσού ή να υπάρχει δυνατότητα απαλλαγής φόρου όπως συμβαίνει σε άλλες κατηγορίες οικονομικής δραστηριότητας, με αποτέλεσμα ο μισθωτός να είναι ο βασικός φοροδότης του Ελληνικού κράτους.
Κύριε Πρόεδρε, όταν ο πληθωρισμός του 2022 ήταν 10% και του 2021 ήταν 5% αυτές οι αυξήσεις οι οποίες προβλέπεται να δοθούν, είναι έξω από οποιαδήποτε αντίληψη σύγκλισης σε ένα μισθό αξιοπρεπούς διαβίωσης και αντιμετώπισης των σημερινών οικονομικών αναγκών. Στο Νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία παρέμβαση προοπτικής όσον αφορά τον 13ο -14ο μισθό. Δεν αναφέρεται σε καμία περίπτωση η κάλυψη των δύο χαμένων χρόνων 2016-17 και των αντιστοίχων φυσικά κλιμακίων. Το θέμα της μείωσης της εισφοράς 2% για τη μείωση της ανεργίας, όταν η ανεργία έχει μειωθεί στα επίπεδα περίπου του 10%, έχει αποσιωπηθεί πλήρως, ενώ για μας παραμένει αίτημα πρώτης προτεραιότητας όπως φυσικά και οι προαναφερόμενες διεκδικήσεις.
Ζητάμε οι καθαρές μισθολογικές αυξήσεις αντί για 3,5-6% που είναι σήμερα, να εναρμονιστούν τουλάχιστον με τον περσινό πληθωρισμό, στο 10%. Ζητάμε τη μείωση των επιτοκίων των δανείων των Δημοσίων Υπαλλήλων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Το θέμα των επιδομάτων των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων πρέπει να λήξει μετά από τις ατελείωτες αναβολές και τις κωλυσιεργίες για πάνω από μια πενταετία.
Εντέλει ζητάμε αξιοπρεπείς μισθούς μετά από μια δωδεκαετία περικοπών και καθηλώσεων, με αυξήσεις όπως προαναφέραμε στο 10% πέραν των επιδομάτων, κατάργηση της εισφοράς για τη μείωση της ανεργίας, ξεπάγωμα των κλιμακίων 2016-17, την προοπτική επιτέλους της επαναφοράς του 13ου & 14ου μισθού και βεβαίως την ενεργοποίηση και την αναβάθμιση των ΣΣΕ σε όλα τα επίπεδα, θεσμικά, εργασιακά και οικονομικά.
Σας ευχαριστούμε πολύ.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΛΥΜΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
2023.07.24 – Επιτομή παρέμβασης στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής