5η ΥΠΕ: Δεν ακολουθούν την εγκύκλιο του υπουργείου Εσ/κων και περικόπτουν τις κανονικές άδειες των μόνιμων υπαλλήλων που ήταν σε αναστολή
Με έγγραφο της, κατ΄ εντολή του διοικητή, η διοίκηση της 5ης ΥΠΕ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας δίνει οδηγία να περικόπτεται η κανονική άδεια των μονίμων εργαζομένων που είχαν τεθεί σε αναστολή εργασίας τα προηγούμενα έτη, περικοπή σε ποσοστό αναλογικό με τους μήνες που είχαν τεθεί σε αναστολή.
Όμως το έγγραφο της 5ης ΥΠΕ έρχεται σε αντίθεση με την εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών Αρ. Πρ. 10284 “Μέτρα και ρυθμίσεις στο πλαίσιο της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού (78η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ) – Χορήγηση κανονικών αδειών κατά την καλοκαιρινή περίοδο και άλλα θέματα“, η οποία με σαφήνεια αναφέρει τα παρακάτω:
“Α.5. ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ
Όσον αφορά τους μόνιμους υπαλλήλους και τους υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, επισημαίνεται ότι, με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων για τους νεοδιοριζόμενους υπαλλήλους στην παρ. 1 του άρθρου 48 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007), από τις σχετικές διατάξεις του ΥΚ, δεν προβλέπεται συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που πρέπει να εργαστεί υπάλληλος εντός του ημερολογιακού έτους, προκειμένου να θεμελιώσει το συνολικό αριθμό ημερών της δικαιούμενης κανονικής άδειας για το συγκεκριμένο ημερολογιακό έτος, όπως επίσης δεν προβλέπεται ότι σε περίπτωση που εντός του ημερολογιακού έτους προκύψει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που δεν υπολογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, όπως εν προκειμένω ο χρόνος της αναστολής, ή εφόσον ο υπάλληλος απουσιάσει με κάθε είδους άλλη άδεια που αναγνωρίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας (π.χ. αναρρωτική άδεια, άδεια ανατροφής κ.α.), περικόπτεται ο αριθμός των δικαιούμενων ημερών κανονικής άδειας για το έτος αυτό. Σε περίπτωση ωστόσο που δεν ληφθεί η δικαιούμενη κανονική άδεια εντός του ίδιου έτους που αφορά, εξετάζεται η μεταφορά αυτής στο επόμενο έτος βάσει των ισχυουσών διατάξεων.
Ως εκ τούτου, οι μόνιμοι υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ, οι οποίοι έχουν εργαστεί εντός του ημερολογιακού έτους θεμελιώνουν δικαίωμα για πλήρη χορήγηση της δικαιούμενης κατά περίπτωση κανονικής άδειας για το έτος αυτό. Για τους νεοδιοριζόμενους υπαλλήλους, για τους οποίους το δικαίωμα κανονικής άδειας συναρτάται με το χρόνο απασχόλησής τους, ο χρόνος της αναστολής άσκησης καθηκόντων δεν θα ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό των δικαιούμενων ημερών κανονικής άδειας.
Ωστόσο, αναφορικά με το ζήτημα μεταφοράς της μη ληφθείσας κανονικής άδειας στο επόμενο έτος επισημαίνονται τα εξής: Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 49 του ΥΚ: «2. Η Υπηρεσία, στην οποία ανήκει ο υπάλληλος, χορηγεί υποχρεωτικά σε αυτόν μέσα στο δεύτερο εξάμηνο κάθε έτους την κανονική άδεια που δικαιούται και αν ακόμα δεν την ζητήσει. 3. Επιτρέπεται να μην χορηγείται, να περιορίζεται ή να ανακαλείται η κανονική άδεια προκειμένου να αντιμετωπιστούν έκτακτες ανάγκες της υπηρεσίας, μετά όμως από έγκριση του οργάνου που προΐσταται εκείνου το οποίο είναι αρμόδιο για τη χορήγηση της άδειας. Αν τέτοιο όργανο δεν υπάρχει, αποφασίζει το αρμόδιο για τη χορήγηση της άδειας όργανο. 4. Η άδεια που δεν χορηγήθηκε κατ’ εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου, χορηγείται υποχρεωτικά το επόμενο έτος».
Βάσει όλων των ανωτέρω και κατόπιν ερωτημάτων διαφόρων υπηρεσιών, στις οποίες
εφαρμόζεται η υποχρεωτικότητα εμβολιασμού του προσωπικού και το μέτρο αναστολής καθηκόντων, σε περίπτωση που η κανονική άδεια για το έτος 2021 δεν χορηγήθηκε εν προκειμένω αποκλειστικά λόγω επιβολής του μέτρου της αναστολής άσκησης καθηκόντων συνεπεία της μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση εμβολιασμού, από τη γραμματική διατύπωση του άρθρου 49 του ΥΚ, προκύπτει ότι κατ΄ αρχήν δεν είναι επιτρεπτή η μεταφορά της άδειας αυτής στο επόμενο έτος. Ωστόσο, και δεδομένου ότι τα πραγματικά περιστατικά τελούν σε γνώση της εκάστοτε αρμόδιας υπηρεσίας
προσωπικού, εναπόκειται στην κρίση των αρμοδίων οργάνων να κρίνουν κατά περίπτωση εάν είναι δυνατή η μεταφορά της μη ληφθείσας κανονικής άδειας του έτους 2021 στο έτος 2022, τηρουμένων των προβλεπομένων στις σχετικές διατάξεις.)
(Σημείωση: Το θέμα της μεταφοράς των αδειών του 2020 και του 2021 στο επόμενο έτος έχει ρυθμιστεί με το άρθρο 66 του νόμου 4999/2022 που αναφέρει: Οι ημέρες κανονικής άδειας των ετών 2020 και 2021 που δεν χορηγήθηκαν λόγω της αναστολής κανονικών αδειών που ίσχυε στο πλαίσιο διαχείρισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και μεταφέρθηκαν στο έτος 2022 κατ’ εφαρμογή του άρθρου 11 του ν. 4876/2021 (Α’ 251) χωρίς να καταστεί δυνατό να χορηγηθούν κατά το έτος 2022 στους υπαλλήλους της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας και των εποπτευόμενων φορέων του, μεταφέρονται αυτοδικαίως και χορηγούνται κατά τα έτη 2023 και 2024.)
Στην εγκύκλιο του Υπουργείο Εσωτερικών αναφέρεται με σαφήνεια ότι σύμφωνα με το Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα δεν προβλέπεται ότι σε περίπτωση που εντός του ημερολογιακού έτους προκύψει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που δεν υπολογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, όπως εν προκειμένω ο χρόνος της αναστολής, περικόπτεται ο αριθμός των δικαιούμενων ημερών κανονικής άδειας για το έτος αυτό. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όσα αναφέρονται στο έγγραφο της διοίκησης της 5ης ΥΠΕ.
Μάλιστα το έγγραφο της 5ης ΥΠΕ παρότι έχει ημερομηνία 13/3/23, στα σχετικά αναφέρει μόνο το από με αρ. πρωτοκόλου 31178/31-05-2022 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας (δείτε το ΕΔΩ) το οποίο ουσιαστικά αντιγράφει, και δεν λαμβάνει υπόψιν την εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών η οποία είναι μεταγενέστερη (24-06-2022) και νομικά είναι αυτή που ισχύει.
Τόσο τα σωματεία εργαζομένων στα νοσοκομεία και τις υπόλοιπες υπηρεσίες της 5ης ΥΠΕ, όσο και η ΠΟΕΔΗΝ, θα πρέπει να παρέμβουν για το θέμα και να απαιτήσουν να εφαρμοστούν όσα αναφέρονται στη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών και να μη γίνει καμιά περικοπή κανονικής άδειας μόνιμου υπάλληλου που είχε τεθεί σε αναστολή εργασίας.
Πηγή:ygeionomikoi